Party 'till you drop - Reisverslag uit Canberra, Australië van Eveline Jansen - WaarBenJij.nu Party 'till you drop - Reisverslag uit Canberra, Australië van Eveline Jansen - WaarBenJij.nu

Party 'till you drop

Door: Eveline

Blijf op de hoogte en volg Eveline

22 November 2009 | Australië, Canberra

Woensdag 11 november (Bungendore)
Het is heerlijk weer vandaag, 33 graden en vol op zon! Dus we hebben een picknickje buiten, schommelen, kliederen en knoeien. Na een lekkere lunch is het tijd voor de kindjes om te slapen en voor mij tijd om even lekker in de zon te zitten. We hebben er sinds vandaag een nieuw huisdier bij! Als ik de deur open om naar buiten te gaan maakt het echt zo’n raar geluid, en als ik weer naar binnen wil snap ik waarom, er zit een echidna onder de deur! We geven hem een bakje water en hij is sindsdien niet meer weg gegaan! ’s Middags is het tijd om af te koelen in de sproeiers, nemen we een kijkje bij de pas geboren kittens in het hippie hok van Justin en maken we een wandelingetje. De kindjes krijgen frietjes en wij eten steak met een lekkere aardappel van de barbie (ik heb nog nooit zo veel aardappel op, non stop sinds ik hier ben), it’s delicious! Als de kindjes op bed liggen kijken we nog even het enigste programma dat ik hier volg, Celebrety master chef (Bekende Australiers die een kookwedstrijd doen), en dan is aan deze ‘ordinary day on Currandooley’ weer een einde gekomen!

Donderdag 12 november (Bungendore)
Weer een dagje vrij, tijd om de was te doen, kamer schoon te maken en een beetje bij te bruinen. En dat doe ik ook, de was, was in de droger, van de droger naar de strijkplank, schoon in mijn kast, rest van mijn kleren opruimen, badkamer en kamer schoonmaken, en toen was deze huisvrouw klaar. In het zonnetje gezeten en de stand van mijn geld-zaken bekeken. Het staat er goed voor, en ik hoop dat met dit maandje werken ik het tot het einde redt. Als de storm over gewaaid lijkt te zijn trotseer ik de windstoten en ren een stukje. Het is lekker afgekoeld, maar de vliegen ‘are driving me crazy’, ze zijn ongeveer de helft kleiner dan je in NL gewend bent maar een stuk vervelender, als ze eenmaal op je zitten gaan ze niet van je af, en er komen er steeds meer! Dus ik was blij toen ik weer binnen was. En om 8 uur kwam ik beneden en waren mam en pap uitgeput van de dag en vonden het een leuk idee als ik zou gaan koken. Nou, dat klusje klaren we wel even. Mary Poppins, Maria Sound of Music, Super Nanny en Tippiwan out of the way, Outbackeefje is de nieuwe Au Pair! Het smaakte iedereen (gelukkig) en mijn taak zit er weer op!

Vrijdag 13 november (Bungendore)
Vandaag ben ik alleen met Cleo, heerlijk, het is zo’n makkelijk kind en we hebben het super samen! Om 4 uur komen Fleur en Rose weer thuis, en dan begint het avond ritueel: bad, tv, kindjes eten, ouders en ik eten. We drinken een wijn uit '93 en ik denk dat er echt een cursusje voor Eveline nodig is want ik proef er niks aan!

Zaterdag 14 november (Bungendore)
Fleur vond het tijd om iets zonder haar kinderen en man te doen, dus die is voor een weekendje bij haar broer op bezoek. Dus nu heb ik 2 kinderen, een man en een logeer hondje om voor te zoregen. God dat was wel even rennen springen stressen maar het is allemaal goed gegaan. Strijk is klaar, afwas is gedaan en het eten heeft gesmaakt. Als de kids slapen laat Harry een hele collectie foto’s zien, van ‘mustering the cattle’ tot Fleur’s Arabic nights 30e verjaardags party en ook nog een paar luchtfoto's van het huis die ik hieronder heb gezet om jullie een beetje een idee te geven van hoe groot het is. Het ziet er allemaal leuk uit maar na 2 uur foto's kijken ben ik toch wel klaar om naar bed te gaan!

Zondag 15 november (Bungendore)
Paps was al vroeg op stap vandaag dus moest ik ook vroeg uit bed om de kindjes eten te geven. Voordag we naar buiten gaan is het altijd een hele voorbereiding: kleren aan, schoenen aan, overal zonnebrand, hoedjes op en dan kan de pret beginnen.We hebben in het speel huisje een high tea gehad, Rose heeft een kakkerlak gevangen die nu in een tupperware bakje naast haar bed staat (gister was het een GROTE spin, morgen is het een sprinkhaan), zwemmen in het zwembadje en maken een tekening. Na de lunch komt Harry ons ophalen voor nog een lunch bij zijn vader en moeder die hier ook op het landgoed wonen. Het is gezellig en lekker! Als we terug gaan zijn we de bocht nog niet om of de twee liggen al te slapen achterin. Dus als we weer thuis zijn gaan ze recht naar bed. En dan heb ik ook even een middag pauze. Als Fleur thuis komt is het meteen weer de boel op stelten, ze is voor het eerst naar de IKEA geweest (omg!) en heeft de hele auto vol geladen. Nadat de kindjes haar enthousiast hebben onthaald en eten hebben gehad zijn ook wij aan de beurt om te eten en na de finale van Australian Idol gaat iedereen naar bed.

Maandag 16 november (Bungendore)
Currendooley staat op, we spelen in de tuin, kijken een film, picknick lunch, middagslaapje, grote spinnen vangen (en geloof me, groot is hier echt echt groot), kindjes eten, wij eten, en nu lig ik alweer in mijn bedje! Er zaten ineens zooo veel kleine vliegjes rond mijn lamp te cirkelen (iemand heeft vandaag de deur open gelaten) en ik werd er helemaal vies en kriebelig van dus ik heb ze net allemaal dood gemaakt met mijn boek en nu zitten er allemaal rode plekken op het (100?) jaar oude behang, misschien niet heel slim maar ik kan nu wel rustig slapen! Night night!

Dinsdag 17 november (Bungendore)
Om zeven uur al ready and dressed (heel vroeg voor mijn ritme de afgelopen maanden) om met Harry een kijkje te nemen in de woolshed. De afgelopen 5 dagen zijn hier 4 mannen van vroeg tot laat bezig geweest om 4000 schapen te scheren. Het is al een oude schuur en schijnt zelfs de eerste schuur te zijn ter wereld (paar honderd jaar geleden) die volledig geautomatiseerd was, en daarmee wordt hier dus bedoeld dat de mannen niet meer elk schaap met de hand knippen maar nu scheer apparaten hebben. Afijn we gingen dus naar binnen en de toeristische route ging recht door de schapen hokken wat ik een redelijk benauwd gevoel bij kreeg want het zat tjok vol maar ik heb het gemaakt. Alles zag er heel intressant en indrukwekkend uit (sorry ik had geen camera bij) en weet nu alles over schaapscheren en wolselecties. Op de terug weg nog een paar verloren schapen opgejaagd (of nouja, ik heb voornamelijk gekeken en de honden hebben gerend) en toen was het weer back to work! Rennen schommelen zwieren en zwaaien, toen de kindjes uitgeput waren had ik een break. In de middag hebben we nog een ritje naar Bungendore gemaakt en na een lekker avond eten (goh die aardappelen beginnen me nu wel te vervelen) lig ik nu weer lekker in mijn bed, ohja ik heb alle vliegjes vandaag opgezogen met de stofzuiger dus een rustige nacht!

Woensdag 18 november (Bungendore)
Vandaag komt de Jan Peter Balkenende van Australie op bezoek, Kevin Rudd Prime Minister of Australia, met zijn vriendje de minister van NSW (je maakt nog eens wat mee hier). Ze komen de windfarm openen, en een praatje houden over global warming. Harry en Fleur gaan er heen en (helaas) voor mij de taak om op de kindjes thuis te passen. Ik heb wel alle tv kanalen met nieuws wagens voorbij zien rijden, DE auto en het anders zo rustige landweggetje was druk bezet met politie en security. Er waren ongeveer 60 mensen bij de opening dus af en toe kwam er ook nog een grote bus langs gestoven. Als ik later op internet en het nieuws het stukje zie en lees ben ik met wat foto’s al tevreden gesteld, het klinkt als mr. Voncken (aardrijkskunde leraar slash eindexamen mentor) op repeat. Verder gaan we nog even langs de dokter voor kleine Cleo en morgen is Rose jarig dus er wordt druk gewerkt aan een lekkere traktatie. En.. vanavond eten we spagetti, heeerlijk wat afwisseling na al die piepers jassen.

Donderdag 19 november (Bungendore)
Ik word wakker en Rose staat naast mijn bed met een verbaasd gezicht, ‘I’m already four!’ Heel schattig, we gaan naar beneden en nemen een lekker ontbijtje. Rose gaat vandaag naar Kidszone, Cleo naar opa en oma dus Fleur en ik gaan met onze vrienden de stofzuiger, de duster, en heel veel schoonmaakproducten aan de slag. Aan het einde van de dag kom ik tot een conclusie, ik wil geen groot huis, of een team schoonmakers (die rennen hier namelijk allemaal gillend weg). Als de kids weer thuis komen komen andere opa en oma nog even op bezoek, en dan is het tijd om te eten en slapen!

Vrijdag 20 november (Bungendore)
Party preperations. We halen helium balonnen, feest artiekelen, versieringen, eten, en gaan vervolgens aan de slag. Cupcakes, sausage rolls, nog meer cake, nog meer taart, we maken het allemaal zelf. En zo vloog de dag voorbij..

Zaterdag 21 november (Bungendore)
We beginnen al vroeg met allemaal lekkere dingen maken, de kamer versieren en alles klaar zetten. En als de kindjes met ouders arriveren kan het feest echt los. Gillen, schreeuwen, rennen, rollen, 10 kinderen is zelfs veel in zo’n groot huis. Maar het is wel gezellig. De sommige vriendinnen van Fleur zijn net zo gek als dat ze door de telefoon klinken (Hiiiiiiiiiii darling how are yooooooooooou honey?!), maar het is allemaal leuk! Rond 5 uur zijn de meeste kids naar huis en is het tijd om het grote cadeau aan Rose te geven waar moeders al weken mee bezig is geweest, the dollhouse. En mooi is het, en ze is er blij mee. Als de rust eindelijk teruggekeerd is, horen we een auto aankomen. Emma en Hugh met hun twee kids uit Sydney staan met een verbaasd gezicht voor de poort, ‘are we late?!’, maar dat maakt hier allemaal niet uit, ze blijven eten en slapen, Lilly, 16 logeert een nachtje bij mij op de kamer en vertelt alles over boarding school, wat hier redelijk normaal is. Intressant, want het lijkt mij niks! En Hugh, haar vader, is een beroemde portret fotograaf voor evenementen als Vanity Fair en toen het nieuwe parliment bekend was in Australie werd hij ook ‘ingevlogen’. Ze wonen dan ook niet voor niets in een huisje aan Bondi Beach!

Zondag 22 november (Bungendore)
Als de gasten uit huis zijn bereiden we ons voor op het laatste feestje, de broer van Harry, Jim (die vorige week getrouwd is) komt met zijn man George, twee vrienden en een vriendin lunchen. Het leuke van zulk soort Australische feestjes is dat iedereen iets mee neemt en wij verder niet veel hoeven te doen. Het eten is heerlijk en ik heb nu lekker een break. Het weer is gelukkig afgekoeld want het is de afgelopen week steeds tegen de 40 graden geweest en we hebben zelfs weer een vliegen plaag gehad maar nu zaten ze overal (zie foto van mijn lamp) 2 dagen maar dat is nu allemaal voorbij! En de komende week is het RUST! Misschien gaan we aan het eidne van de week naar Batemans Bay, waar het strandhuis van de familie is dus dat is heerlijk!


  • 22 November 2009 - 11:06

    Pap & Mam:

    Lieve Eef, wat heb je weer een mooi verslag gemaakt! Het was leuk om je - vanmorgen aan onze ontbijttafel - weer spreken, we hopen dat je lekker gegeten hebt en voor straks: sleep tight! XX P+M

  • 22 November 2009 - 16:39

    Stephen:

    Ten eerst wat voor wijn was het;)
    en ten tweede, krijg het gevoel dat je er nooit meer weg krijgt!! heel goed!! spreek je snel weer

    xx

  • 22 November 2009 - 17:46

    Wini:

    Hi, Eveline,

    Wat is een echidna?? of is dat een schrijffout of zo?
    Dat au pair zijn klinkt als een geweldige oefening voor de toekomst!
    Veel plezier verder en groetjes.

  • 25 November 2009 - 08:18

    Sigrid&charlotte:

    ha eef, reactie lot tijdens foto's kijken: ach, wat een schatjes (de kids), wow wat een lekkere taart, en he, is dat een president? (ik vraag: waarom denk je dat nu?; ' nou, hij heeft zo'n net pak aan')...lfs, sigrid & charlotte

  • 02 December 2009 - 09:15

    Wilma:

    Goede reis naar Sydney! Groetjes uit
    Teheran.

  • 09 December 2009 - 20:27

    Saskia :

    hallo Eveline, wat een mooie foto's van de kinderen vooral die van het inschenken van "een kopje thee"(1541), goede reis nog verder (ik ben een roeimaatje van Wilma; onze zoon vertrekt over een half jaar voor een half jaar naar Adelaide!)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Canberra

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

07 Maart 2010

This is it

18 Februari 2010

En we gaan nog niet naar huis..

06 Februari 2010

Ticket to the tropics

28 Januari 2010

Ter land, ter zee, en in de lucht

15 Januari 2010

Kia oraaaaaaaaaa
Eveline

Actief sinds 26 Juli 2009
Verslag gelezen: 159
Totaal aantal bezoekers 48627

Voorgaande reizen:

02 Augustus 2009 - 20 Februari 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: