Kia oraaaaaaaaaa - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Eveline Jansen - WaarBenJij.nu Kia oraaaaaaaaaa - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Eveline Jansen - WaarBenJij.nu

Kia oraaaaaaaaaa

Door: Eveline

Blijf op de hoogte en volg Eveline

15 Januari 2010 | Nieuw Zeeland, Wellington

Dinsdag 5 januari (Auckland)
Om half acht opstaan viel me zwaar, ik ben dat geluid van de wekker helemaal niet meer gewend en kon mijn oogjes moeilijk open houden. Maargoed, er wordt weer gereisd vandaag! Als Jaime na een uur eindelijk klaar is kunnen we gaan. Ik word bij de incheckbalie afgezet en neem afscheid. Na de lange rij en kwam mijn koffer op de band (20.7 kilo) en mocht gelukkig door (20 kilo max). Wel was mijn vlucht 3 uur vertraagd (okeee..) maar dat wast ik eigenlijk al wel van te voren, dus ik vond het niet erg en daar was de balie mevrouw volgensmij wel blij mee want ik werd ge-upgrade naar businessclass en kreeg een voucher om te gaan lunchen! Nou, daar heb ik ook goed gebruik van gemaakt, na een koffie met muffen en een bakje sushi was mijn maag weer gevuld. Na 3,5 uur eindelijk instappen, en voor we uberhaupt op waren gestegen zat ik al met een jus d'orange en een krantje met de voetjes omhoog. Ik had zelfs twee stoelen voor mezelf! Hier kan ik wel aan wennen.. Ik heb ook heerlijk eten gehad (voor het standaard vliegtuigvoer) en heb een prima vlucht gehad. Toen ik aankwam op het vliegveld van Auckland door de douane gegaan, heb er weer een paar stempels bij, en met een shuttle service naar het centrum. Tassen weg gezet en omdat ik morgen ochtend om 7 uur al weer weg ga uit Auckland toch nog even besloten om een rondje te gaan lopen (ookal was het al 11 uur en.. donker). Het is een hele rustige, ruime stad met niet zo veel winkels en café/restaurantjes als ik in Sydney gewend ben, dus ik was alweer snel terug om lekker in mijn bedje te duiken!
Woensdag 6 januari (Paihia)
Vandaag gaat mijn reis beginnen, om 7 !! uur moest ik klaar staan voor mijn hostel en werd ik door een grote groene 'Kiwi experience' bus opgehaald, om vervolgens richting the Bay of Islands te gaan. Onze busrijdster Fly, onze bestuurdster legde eerst het hele systeem uit, en daarna gingen er van allerlei formulieren rond, wat je wilde eten/drinken op de stop, waar je wilde slapen, welke activiteiten je wilde doen, wanneer je weer weg wilde, ect. Heerlijk, nog minder zorgen voor mij dus! Ik heb besloten om met dolfijnen te gaan zwemmen, daar droomde ik als klein meisje al van en nu kan ik het eindelijk gaan doen, in het wild zelfs! Aangekomen in de Bay rijden we nog een stukje naar Paihia, het plaatsje waar we slapen. Het is echt prachtig hier, veel tropischer dan ik van NZ had verwacht, met mooie blauwe zee, witte strandjes en palmbomen en leuke strand tentjes. Zo mooi, dat ik er lekker de hele middag blijf. En lekker vroeg naar bed want ik ben zooooo moe!

Donderdag 7 januari (Paihia)
Vandaag gaat het gebeuren.. ik ga met dolfijnen zwemmen! Het was nog koud en bewolkt toen we op de boot stapten, maar al snel werd het zonniger en warmer! En toen kwamen we de eerste groep dolfijnen tegen, ik denk wel 30! Er waren ook heel veel babytjes bij, wat heel schattig was, maar dat betekende dat we er niet mee konden zwemmen. Maar we konden wel over de boot hangen en dan zwommen ze met je mee, sprongen ze voor je en bliezen ze water in je gezicht, echt geweldig! En na ook wat pinguins te hebben gezien gingen we op zoek naar een andere groep dolfijnen, zonder jongen. Die vonden we, en toen moest iedereen snel kleren uit trekken, flippers aan, en toen mocht je zo het water in springen om met ze te gaan zwemmen! Het was echt ijs koud het water, maar al snel vergat je dat en keek je je ogen uit want de dolfijnen zwommen overal, onder je, rondjes om je heen, en sprongen uit het water, het was echt AMAZING! Na 4 uur op het water tussen de dolfijnen was het weer tijd om terug te gaan, en belandde ik op het strand met Amy, die ook de dolfijnen tocht had gedaan en ook in mijn bus zat, om nog even na te genieten. En 's avonds na een drankje in de Pipi Patch bar lekker mijn bedje in gedoken!

Vrijdag 8 januari (Auckland)
Totdat we de bus inkonden (om half 3) lekker op het strand gehangen. In de schaduw, dat wel, want in de zon brand je weg. En toen dus de bus in, het zat echt bom vol, gezellige boel dus. Maar helaas voor mij niet echt, ik had even een Eveline-momentje en had geen zin om met iemand te praten of te socialisen en de standaard gesprekken te voren (waar kom je vandaan, wat heb je al gedaan, wat ga je nog doen, blabla) dus was het voor mij een rustig reisje! Aangekomen in Auckland lekker gegeten en de stad gezien in het daglicht, het maakt het er niet veel intressanter op. Dus na een lekkere latte bij Starbucks (of dat slim was weet ik niet, het is nu half 1 en ik heb nogsteeds geen slaap) naar mijn hostel gegaan, en daar een heel aardig kamergenootje ontmoet, een Duits meisje, ook 18 jaar die hier voor een half jaar au pair is, dus daar gezellig mee gekletetst!

Zaterdag 9 januari (Mercury Bay)
Toen ik de bus instapte zat daar tot mijn grote verbazing Luc! Ik wist het wel een heel klein beetje want gister smste hij dat die dezelfde trip deed vandaag, maar toch gezellig! En naast ons zit Jacob, een Friesse zeiler, ook gezellig! De eerste stop is op Mount Eden, waar je een 360 graden uitzicht over de stad hebt. Mooi voor de fototjes dus, maar we zijn er ook weer snel weg. Daarna gaan we richting Thames, waar we een lunchstop hebben. We duiken een supermarkt in, maar die lijkt meer op een gamma maar dan met eten. Een grote fabriekshal met allemaal hele hoge schappen. En als we weer verder willen, vertelt de buschauffer dat er een ongeluk op de route is gebeurd, motorrijder onder een vrachtwagen, dus dat die weg voor 4 uur is afgesloten. We nemen een andere route, maar niet minder! Hij gaat recht langs de kust, wat soms wel even krap en spannend is met zo'n grote bus. Maar uiteindelijk zijn er er, waar iedereen naar uit heeft gekeken, het strand! Daar konden we een uurtje even lekker bijbruinen. En weer in de bus om naar het hostel te gaan. Wij met z'n drieen en nog 7 anderen hadden vrijwillig een ander hostel genomen omdat het andere vol zat. We schrokken wel even toen we in de kamer kwamen, 12 bedden in een ruimte! Daarna bedacht om wraps te gaan koken en dat was super lekker!

Zondag 10 januari (Rotorua)
Geloof het of niet, het waren echt de slechtste bedden die ik deze reis heb gehad, maar ik heb als een blok geslapen, en moest even bedenken waar ik was toen ik wakker werd van mijn alarm.. maar het was tijd om verder te vaan! Van Mercury Bay reizen we vandaag verder naar Rotorua. 's Ochtends hebben we een wandeling gemaakt door een gorge, door grotten en over hangbruggen. Daarna een lunchstop in Hobbiton, waar iets van Lord of the Rings is opgenomen. Nou ben ik daar niet zo'n fan van dus heb ik dat maar overgeslagen. En daarna door naar Rotorua, bekend om de thermal activity, borrelend blubber en stoomende meertjes. Om zeven uur werden we met een groep opgehaald voor 'the Maori culture experience', en het begon al goed, de bestuurder, een actief en gestoord vrouwtje van rond de 60 veranderde de bus in een wakka (Maori kano) en we moesten met z'n allen naar het Maori dorpje roeien. Ook werd er een chief gekozen, die de challenge aan moest gaan met de Maori .. om te kijken of die z'n groep mee de Maori village in mocht nemen. We kwamen er dus aan, en de 4 chiefs, 1 van elke groep, stonden in een rijtje. Het leek net een gladiator ring, maar dan wat kleiner. En opeens kwamen er van allerlei hoeken mannen en vrouwen, sommige om te dansen/zingen, en sommige om de chiefs uit te dagen. Het zag er allemaal heel erg imponerend en 'eng' uit, met die grote ogen en flipperende tongen. Je zal 300 jaar geleden maar zo'n stam in de bossen tegen komen, ik zou me omdraaien en heel hard weg rennen! Maargoed, alle vier de groepen werden toegelaten tot de village, en daar konden we een kijkje nemen hoe het er vroeger aan toe ging: vrouwen stonden te koken, mannen legden uit hoe er getraind werd, en hoe de huizen gebouwd werden. Daarna gingen we naar een soort toneel waar er vanallerlei dans en zang was, heel erg mooi. En als aflsuiting kregen we een Maori maal, in de grond op hete stenen gekookt, vis, lam, kip, salade's, mosselen (zo groot dat had ik ze nog nooit gezien), en een heeeerlijk toetje: pavlova en fruit cake, fruitsalade, hmm ik kan de komende week weer verder op noodles. Om 11 uur stapte we weer in het busje met de gekke bestuurdster en zongen we liedjes opweg naar huis, draaide we 10 rondjes om de rotonde en toen we er waren besloten we nog even naar de Lava bar te gaan om een afsluitend drankje te doen, want morgen gaan Luc en Jacob en ik alledrie een andere kant op!

Maandag 11 januari (Waitomo)
De reis gaat weer verder, we verlaten het naar zwavel ruikende Rotorua en onze eerste stop is 10 min verder, de agridome, een onwijs toeristische experience die ik skip omdat ik inmiddels wel weet hoe koeien worden gemolken, schapen worden geschoren en bijeengedreven door honden. Dus hebben we met een groepje lekker in het cafetje gezeten. Daarna gingen er nog een paar Zorben, in een grote plastic bal van een heuvel rollen en daarna gaan we eindelijk de weg op! Met een stop in een plaatsje om boodschappen te doen en te pinnen, en een stop met 'the most rarest thing you will see in 2010'; konijnen scheren. Hele lieve omatjes die angora konijnen met touwtjes in een soort rek spannen, en dan de vacht er vanaf scheren en die vervolgens gebruiken voor allerlei dingen gemaakt van angora wol. En daarna richting Waitomo. Eigenlijk is het een dorpje van niks, slechts gebouwd om de bekende grotten die hier onder liggen. Dat is dus ook de main activity van vandaag, maar ook dat heb ik al gezien in Aussie dus maken we er een mooie wandeling voor in de plaats met mooie watervallen en bossen, en dan besluiten we vrijwillig terug naar het hostel te lopen, wat eigenlijk een nog mooiere wandeling is door de weilanden van NZ! Het hostel is echt PRIMA! Ik heb het gevoel dat ik in een hotel zit! Heerlijke springbok bedden, keurig opgemaakt, met 3 in een kamer, kan niet beter! Een deel gaat bbq'en, en de andere (incl. mezelf) gaan koken, het is echt zo grappig om alle backpackers creaties voorbij te zien komen, van crackers met kaas, noodles, tosti, bonen in tomatensaus, tot pasta 1 pasta 2 en pasta 3. Daarna gaan we nog even naar de bar hier want er is een race van de Kiwi bus tegen de Contiki bus (schijnt beroemd te zijn in europa maar ik had er nog nooit van gehoord), wij hebben gewonnen natuurlijk!

Dinsdag 12 januari (Taupo)
Het koste wat moeite om om 10 uur klaar te zijn voor de check-out, want die bedden lagen toch zo lekker! Maar het is gelukt, de bus in en naar de bushwalk voor de mensen die hem gister gemist hadden. Ik koos voor een rustige ochtend en lag lekker in het zonnetje op het gras. Daarna gingen we de mensen die in de grotten waren geweest ophalen en waren we klaar om weer verder te gaan, op naar Taupo, the adventure capital of NZ! Net voordat we er zijn stoppen we nog even bij een horisontale waterval, echt heel mooi want het water ging daar zo snel doorheen, genoeg om in 3 seconden een olympisch zwembad te vullen.. stel je voor! In Taupo ingechecked in het hostel, allemaal prima, en toen naar de supermarkt om inkopen te doen voor morgen, want dan ga ik iets doen.. dat lezen jullie zo wel! Noten, chocola, energybars, drop, bananen, als er maar veel energie in zit! En toen stond ik onhandig af te rekenen, hoor ik opeens naast me 'He Eveline!', waren het Henrik en Kim de Deense boys, echt super toevallig! Ik wist wel dat zij ook in NZ waren maar in het zelfde plaatsje op dezelfde tijd in dezelfde supermarkt, nou daar hebben we toch wel even om gelachen! Het wordt vanavond een vroeg avondje voor mij want ik word morgen vroeg opgehaald, maar morgen avond spreken we zeker af!

Woensdag 13 januari (Taupo)
De Tongariro Crossing is 19.4 kilometer, duurt 7/8 uur en behoort tot een van de 10 's werelds mooiste een-dag-wandelingen. En ik ga het doen. Vrijwillig. Hoe het vandaag begon was wat minder, na een onrustige nacht werd ik om 5.48 wakker, 8 minuten te laat voor mijn bus. Gelukkig wist iemand me te vertellen dat er om 6 uur ook een ging, dus heb ik de gok gewaagd, me heel snel aangekleed, alles gepakt, en gevraagd of er een plekje vrij was, en dat was zo dus ik kon mee! Ruim een uur verder waren we bij het begin punt, ik besloot met twee meisjes mee te lopen die ook in dat busje zaten en heel aardig waren. Het begin ging wel lekker, en toen kwam het bord, of je echt wel fit genoeg was om dit te doen, want nu kon je nog terug. Nou natuurlijk, wij gaan door! En toen begon ook het zwaarste stuk, bijna 2 uur redelijk steil omhoog, trapjes, heel vermoeiend, dus was er ook vaak een pauze om even de drinken, energy chocolate te eten en te aclymatiseren. Hierna kwamen we in een krater terecht, heel mooi, en heel koud! De wind waaide er echt zo hard, en dat kwam omdat er een wolk overheen geduwd werd, liepen we ineens op een wolk, heel bizar! En toen kwam de laatste klim, nog een uur steil omhoog, naar de top. Het werd kouder en kouder, maar het uitzicht werd ook mooier en mooier (als je af en toe er even aan dacht om niet alleen naar de grond te kijken maar ook om je heen). Op de top was het echt prachtig, maar ook zo koud dat ik bang was om mijn handen uit mijn zak te halen voor een foto want dan werden ze zo koud! Het stuk erna was echt STEIL naar beneden, ik vond het dood scary, maar op mijn eigen tempo ook overleefd, en vanaf toen was het vooral lekker genieten, omdat de steile stuken gedaan waren, al was het nog wel een goede 4 uur lopen! Dit schrijf ik nu op in een paar zinnen, maar het was echt wel een uitdaging. Niet klagen (moeilijk voor de NL'ers), rustig doorgaan, en op het goede moment een pauze houden, en zo gingen we met z'n drieen als een trein de berg op en weer af! Om 10 voor 8 begonnen, en om kwart over 3 waren we beneden, met moeie benen, blaren, mooie foto's, rode gezichten en een hele ervaring rijker, ik ben blij dat ik het gedaaan heb (nog 9 te gaan..)! Het shuttel busje zet ons af voor de deur van de supermarkt waar we een lekkere pasta met allerlei soorten vis en groeten kopen, goed voor de moeie beentjes, we koken het meteen als we in het hostel zijn, en het is genieten, op het dakterras van het hostel met zonsondergang achter de bergen waar we de hele dag gelopen hebben! Daarna stond Luc ineens naast me, toevallig toevallig, hij is net een dag later dan ik dus die mag het morgen gaan doen, en dan ga ik met Kim en Henrik die hier nu ook in het hostel zitten even wat drinken en kletsen, totdat ik zo moe ben dat ik naar mijn bedje kruip en lekker slaaaaaap!

Donderdag 14 januari (River Valley)
Het duurde even voordat alle mensen die in de bus hoorde te zitten, er ook daadwerkelijk in zaten; we moesten ze overal in het dorp ophalen, maar toen konden we op pad! De eerste stop: boodschappen! En koffie, hmm! Als we net het drop uit zijn moeten we alweer omdraaien, we zijn iemand vergeten! Na een trage start kunnen we eindelijk richting onze eerste activiteit, een wandeling van 2 uur, met spierpijn, jippieee! Maar het schijnt goed voor je spieren te zijn om ze even te strekken dus ik loop braaf mee. Langs een mooie waterval en door de bossen. Dan springen we in de bus om een kilometer verder te rijden want daar is nog een waterval, waar je vanaf kan springen! Sommige mensen doen het, mij lijkt het ook wel leuk maar de bikini die ik in mijn 'daypack' had is er eentje die op de bodem zou belanden waarna ik zonder bikini boven zou komen; dat vond ik geen goed idee, dus ik heb lekker met mijn voetjes in het water zitten kijken. Daarna een lange rit richting River Valley, onze stop voor vannacht. En eindelijk komen we door dat heuvel achtige landschap met weides en heel veel schapen, waar Nieuw Zeeland om bekend staat! Dat had ik nog helemaal niet gezien! En het wordt al helemaal mooi als het file op de weg is, een boer is zijn schapen naar huis aan het brengen, over de weg! We moeten de laatste 500 meter lopen, want daar kan de bus niet komen, maar onze tassen gaan gelukkig in de truck en worden voor de deur afgezet. Het is echt een prachtige lodge waar we vanavond in slapen, de rivier stroomt hier voor de deur en binnen ziet het er super uit. Wij slapen in een.. 32 persoons dorm, zo veel heb ik nog nooit gehad, het voelt alsof we op kamp zijn! Nadat iedereen heeft gegeten en gezwommen en een drankje heeft, komt Juliette uit Frankrijk met een spel dat we echt moeten spelen, dus ze begint aan de uitleg.. Je hebt weerwolven, dorpsbewoners, en een heks, en dan heb je ook nog een klein meisje die samenwerkt met de heks maar ook met de dorpsbewoners en sommige bewoners hebben speciale krachten.. nou voor mij was het iets te ingewikkeld, dus toen zij naar de kamer gingen om in alle rust dat spel te spelen ging ik een ander spel spelen, soort van klappen en dan een glas doorgeven, en daarna gingen we met de dorpsgekken slash boskabouters (echt wat een figuren lopen er hier rond) spijkers in een blok hout slaan. Het was allemaal heel gezellig!

Vrijdag 15 januari (Wellington)
Een lekker relaxed ochtendje gehad, omdat de meeste een activiteit gingen doen, en ik dus lekker kon uitslapen, boekje lezen, enz. Toen alle verkleumde gezichtjes van het raften terug en gedouched waren, gingen we met het groene monster (de kiwi-bus) de bergen in en opweg naar de hoofdstad: Wellington! De eerste en enigste stop was in een plaatsje genaamd 'Bulls' waar de bus een wasbeurtje kreeg en wij even lekker rond konden lopen. Daarna de laatste 2 uur in de bus voordat we weer aan de kust waren! Het was alleen wel stormachtig en het regende, maar dat schijnt hier vaker zo te zijn in de 'windy city' Wellington. Hostel in, ferry geboekt, en toen naar een supermarkt, echt de beste supermarkt die ik ooit heb gezien, dus daar heb ik me heerlijk uitgeleefd en verder is er vandaag niks spannends en het is inmiddels al 9 uur en er gaat (waarschijnlijk) ook niks spannends meer gebeuren want ik moet morgen om 10 voor 7 klaar staan om naar het Zuid eiland te gaan, goeiemorguh dat zijn we niet meer gewend!

• 15 Januari 2010 - 09:39

MaM:

Lieve Eveline,
    Wat een avonturen in Kiwi-country! Wat een aparte spelletjes en bijzondere gebruiken houden ze er op na, zo maak je weer eens wat anders mee. Geniet ervan!

• 15 Januari 2010 - 09:41

Opa En Oma:

Lieve Eveline,
    Wat maak je toch bijzondere avonturen mee! Je hebt ook prachtige foto's gemaakt. Veel groeten uit H.

• 15 Januari 2010 - 13:20

Stephen:

De foto's zijn weer top.. en Nieuw-Zeeland klinkt net als Australie wederom fantastisch!! being jalouse!!

xx

• 15 Januari 2010 - 14:30

Mieke :

Hoi Eef,
    Ook ik lees regelmatig met veel plezier je verhalen, wat een geweldige ervaring !
    Groetjes van de Weltentjes.

• 15 Januari 2010 - 14:33

Opa En Oma:

Lieve Eveline,gezien jouw mooie verslag en de vele foto,s voelen wij vanuit Dorst of wij opnieuw weer in N.Z zijn, veel plezier en de groeten in CHch.\
    gr.uit Dorst

Christchurch te ontmoeten
    rond 26/1.

• 18 Januari 2010 - 07:11

Je Battie!:

Liefje! Wat een mooie foto's weeeer! En jeeetje je bent echt een negertje! Bruin nog maar even heel hard, dan kan je er hier thuis ook nog even van genieten, ik zie je snel (yes!!!) dikke kus!