Beers, barbeque, backyard cricket = Aussie x-mas - Reisverslag uit Sydney, Australië van Eveline Jansen - WaarBenJij.nu Beers, barbeque, backyard cricket = Aussie x-mas - Reisverslag uit Sydney, Australië van Eveline Jansen - WaarBenJij.nu

Beers, barbeque, backyard cricket = Aussie x-mas

Door: Eveline

Blijf op de hoogte en volg Eveline

27 December 2009 | Australië, Sydney

Maandag 14 december (Sydney)
Ik had een heel goedkope ticket naar Nieuw Zeeland gevonden met de mysterieuze vliegmaatschappij Argentinas Aerlolineas. Maar na wat research wilde ik de gok wel wagen. Dit betekende wel dat ik het ticket op internet kon 'reserveren' en binnen 24 uur moest betalen op de office in Sydney. Dus dat wilde ik vanochtend gaan doen. Maar toen ik de deur uitliep was ik zo druk aan het bellen met Fleur om te vertellen dat ik met Kerstmis naar hun kom, dat ik toen ik de bus uitstapte in Sydney besefte dat ik het hele adres van die office niet had opgeschreven.. handig! Maar ik dacht, dit zal vast wel een voorteken zijn dat ik niet met deze maatschappij moet vliegen. Dus met een goed gevoel belande ik op een terrasje bij de Starbucks. Met sushi ging ik weer terug naar mijn huisje, en dook daar op internet om dan een andere ticket te zoeken, en daar kreeg ik het weer benauwd van alle prijzen. Dus gaan we toch maar voor Argentinos en morgen ga ik op pad MET adres! In de avond nog gesocialised met mijn huisgenoot Andres uit Colombia, en dat was het weer voor vandaag!

Dinsdag 15 december (Sydney)
Regel-dagje, ik boek mijn ticket naar Bungendore voor de kerst, en ga langs het Argentinas Aerolineas office om mijn ticket te betalen. Even omkleden thuis en dan naar Bas want we gaan met twee andere NL'ers naar 'The Gaff', daar moet je zijn geweest als backpacker en ookal voel ik me op dit moment niet echt een backpacker meer, we gaan er toch even een kijkje nemen, en het is een gezellig avondje!

Woensdag 16 december (Sydney)
Ik word wakker, de zonnestralen komen door de luxaflex mijn kamer binnen, stress en haast heb ik niet en ik slaap nog even lekker verder! Verder is het weer een lekker lui dagje, met een paar uurtjes in mijn tuintje, een bezoekje aan the fishmarket met Bas waar we zo hoopte op lekkere calamari maar toen we er kwamen alles al dicht bleek te zijn, en uiteindelijk op een terrasje in Hydepark belandden, en een rondje rennen om de golfbaan!

Donderdag 17 december (Sydney)
Om 4 uur 's nachts lig ik klaar wakker in mijn bedje, je probeert het nog even maar dan komt dat moment dat je weet dat je voorlopig toch niet meer ik slaap valt. Maar gelukkig heb ik mijn laptopje nog. En zo maak ik hier ook mijn (eerste?) zonsopgang mee. En ik moet zeggen dat mijn bedje een prima plek is om ernaar te kijken! Om 7 uur val ik eindelijk weer in slaap, en versuft kijk ik een uurtje later op mijn laptop en zie dat ik een skype-date met Stefanie in Utrecht heb! Maar Skype werkte niet mee dus viel het plannetje om haar kamer te laten zien via de webcam in het water. Anyway leuk om weer even bij te kletsen! Tja en toen begon er weer een lekker dagje met in de tuin liggen, boekje, tijdschriftje, zonnetje in je gezicht. Hoogtepunt van de dag; toen ik een tomaatje stond te snijden heb ik mijn duim doormidden gezaagd, 'right through the middle'! Oke het bot is niet zichtbaar maar toch een leuke snee. En als je geen pleisters in huis hebt los je het maar met wat creativiteit op, waardoor ik nu met een geducktapede in een tissue gewikkelde duim omhoog zit!

Vrijdag 18 december (Sydney)
Wat doe je als het regent en de bussen staken? Uitslapen, lekker lang slapen, een van de dingen die ik hier geleerd heb en nu als de beste kan. Dan kleed je je eens aan en ga je naar het cafetje op de hoek voor een lekkere capuchino en een krantje erbij, en dan nog een tijdschriftje erbij, met Tiger Woods en al z'n vrouwtjes. Dan bel je Bas eens, om 's middags even een drankje te doen. En dan ga je maar met de ferry naar het centrum, eigenlijk veel sneller en leuker ook. En dan drink je wat op the Rocks, kijk je even naar de Amsterdam poffertjes kraam, en ga je weer naar huis. Maak je een lekker maaltje, praat je bij met je huisgenootje, en duik je weer je bedje in omdat het donker en koud is.

Zaterdag 19 december (Sydney)
Vandaag ging mijn bus richting Castle Hill, ik heb afgesproken met Amanda, Jaime en Robyn, mijn beste vriendinnetjes van 10 jaar geleden. Maar eerst even een rondje lopen door Castle Towers, de schopping mall van Castle Hill. Jeetje, wat is het gigantisch, en het wordt nog groter over een paar jaar en dan is het het op een na grootste shopping mall van het zuiderlijk halfrond. Dan komt Amanda me ophalen en gaan we naar haar huis. Het is nog precies hetzelfde als 10 jaar geleden, dezelfde rommel die overal staat, het ruikt er zelfs nog hetzelfde! Niet veel later komen ook Jaime en Robyn, en de rest van de familie van Amanda ook thuis, moeder Jilian, vader Russel, zus Brit (21), broertje Ruben (14) en zusje Erin (2).. twee jaar ja, dit was dus mooi foutje, maar het is wel echt een onwijs schattig kind. We eten lekker zelfgemaakte hamburgers en kletsen kletsen kletsen, het is erg gezellig! En dan belt de vader van Robyn dat zij en Jaime meteen naar huis moeten komen, ik hoor hem door de telefoon heen schreeuwen! En dan besluiten Amanda en Brit mij mee te nemen naar de Christmas carols on the domain, een groot openlucht gebeuren in de Botanical Gardens. Dus met kleed, eten en drinken nemen we de bus naar de stad. Het is er knetter druk maar heel gezellig, en na 423 rondjes hebben we eindelijk een stukje gras gevonden waar wij kunnen zitten, want als er iets is wat de Australiers goed kunnen is een HEEL groot kleed uitspreiden, esky erop, stoeltjes erop, hapjes eruit, drankjes eruit en genieten. Om half 9 begon het, 't zag er mooi uit met allemaal rode kaarsen in het donker en allerlei knipperende kerstmutsen. De artiesten waren voornamelijk Australisch, maar Nicole Kidman en Ronan Keating kende ik wel. Het was een leuk avondje!

Zondag 20 december (Sydney)
Ik word wakker en kijk op mijn telefoon.. 11:30! Jeetje Eveline het is echt tijd om uit bed te komen! En toen ben ik een stuk gaan lopen, paar leuke winkeltjes ontdekt, boodschapjes gedaan, naar de shopping mall geweest waar ik langs een dierenwinkel liep en ja.. toen was ik verkocht, WAT een schattige hondjes en poesjes! Aah zo lief, maar ja het trauma van het vorige huisdier wat mee over de zee is gekomen staat nog in mijn geheugen geschreven, dus na wat aaah's en oooh's ben ik toch maar door gelopen, gekookt, filmpje gekeken en toen was het alweer zondag avond! Wat gaat de tijd toch snel!

Maandag 21 december (Sydney)
De winter in Nederland is begonnen (en hoe), en ik lig hier lekker in mijn tuintje van de zon te genieten. Verder was het een beetje een saai dagje, iedereen zit op school of werk, wel gezellig gelunched met Andres mijn huisgenoot, en verder was het weer eens tijd om mijn boek erbij te pakken (hij is nogsteeds niet uit).

Dinsdag 22 december (Sydney)
Morgen vertrek ik naar Bungendore dus moet vandaag nog wat voor mijn treinticket regelen, spullen inpakken en noem het maar op. Niet te vergeten boodschappen doen want Bas komt vanavond een kangeroe biefstukje eten, wat weer heerlijk gesmaakt heeft.. al zeg ik het zelf.

Woensdag 23 december (Bungendore)
Jeetje wat was dat vroeg zeg, om 5:20 ging mijn wekker al, en mijn tweede wekker ook, om er maar zeker van te zijn dat ik wel wakker werd. En een half uur later zat ik in de bus opweg naar het station. Onderweg nog een Starbucksje gehaald want dan gaat alles wat makkelijker, en toen de trein in gesprongen. In de trein aan de praat geraakt en nog een aanbod gekregen voor een ander au pair baantje, bij the cowboys on the cattle stations far up north. Lijkt me geweldig en ik zou bijna zeggen, ja! dat plak ik er nog wel even aan, maar dat doe ik toch maar niet. En toen kwam station Bungendore, en zag 'poppey' de vader van Fleur al staan en sprong uit de trein. Wat is het leuk om hem weer te zien, zo'n lieve man! En toen we bij hun thuis kwamen werd het nog leuker, Cleo, Rose, en Jean (Fleurs moeder) stonden met dikke knuffels op me te wachten! We zijn daar tot 4 uur gebleven, toen Fleur ons op kwam halen. En toen we aan kamen bij het huis, voelde het alsof ik nooit ben weg geweest, heerlijk om hier weer te zijn! Even bij gekletst, en een duik genomen in het zwembad, wat heerlijk was! Lekker gegeten met Justin en Cody en toen naar mijn kamer. Ik slaap nu in 'the green room' in plaats van de au pair kamer, en ik kan met zekerheid zeggen dat dit de grootste kamer is waar ik ooit in geslapen heb, je zou er een rondje in kunnen rennen. Ook het bed, oh ik kom er voorlopig niet meer uit! Dus ik ga nu de lichten uitdoen en lekker slapen..

Donderdag 24 december (Bungendore)
Met Fleur en haar moeder de stad in om kerst inkopen te doen: drank, eten en nog meer cadeautjes, we zijn er de hele dag mee bezig geweest. Heerlijk om hier weer te zijn, lekker 's avonds te eten en lachen met Harry en Fleur, en spelen met de kindjes, ik heb het gemist! Voordat iedereen gaat slapen kijken we nog de christmas carols in Melbourne, en dan duik ik mijn heeeerlijke bed in!

Vrijdag 25 december (Bungendore)
Merry Christmas! Santa heeft een grote zak mat speelgoed in de kamers van de meisjes gedropt, en daar moet ik natuurlijk wel even naar komen kijken (half 7 's ochtends.. gaap). Dan trekken we allemaal onze witte jurkjes aan en gaat Harry met z'n twee kindjes en twee vrouwen waar hij niet mee getrouwd is op stap, op naar de christmas carols in de kerk; dit levert de grootste dorp roddels op. Daarna gaan we naar een Christmas lunch op Ellendon (landgoed), de buren van Currandooley, een half uurtje rijden. Het is super gezellig en het eten is heerlijk. Daarna gaan we weer snel naar huis omdat wij ook gasten krijgen voor een Christmas diner. Met Jim en George (Harry's broer en man), Sally en Pat (Harry's ouders), Mat en Mariko (Fleurs broer en vriendin) en Jean en Geoff (Fleurs ouders), een huiskamer vol, maken we eerst alle cadeautjes open, een heel gebeuren want iedereen koopt (veel) cadeau's voor iedereen, en per cadeautje moet diegene ook persoonlijk bedankt worden, toch wel gezellig. Dan vinden we nog een plaatsje voor nog meer eten, heel lekker eten, en heerlijke toetjes. Het is een heerlijke kerst geweest, en ookal ben ik niet bij mijn eigen familie, het is hier een goede vervanging!

Zaterdag 26 december (Sydney)
Daar zat ik dan, om 8 uur met Rose op bed met de Barbies te spelen, voel me weer helemaal een zes jarig meisje. Om 10 uur kwam ook de rest van het huis rustig op gang, en na een ontbijtje was het tijd om mijn tas te pakken en me klaar te maken voor alweer een afscheid. We gingen met z'n alleen eerst nog even bij Jean en Geoff langs, heb ze daar weer gedag gezegd, de kindjes een laatste knuffel en kus gegeven en met Fleur en Harry naar het trein station geracet, want we waren toch bijna te laat voor de trein! Afscheid nemen van deze onwijs lieve mensen blijft lastig, maar ja dat hoort erbij, dus weer stapte ik met tranen in mijn ogen de trein in, en zwaaide nog een laatste keer. Na een treinreis van 4 uur kwam ik in het drukke en hectische Sydney, dat is toch elke keer weer wennen zeg! Met de bus naar mijn huisje duurde nog 1,5 uur, ach maakt ook allemaal niet uit als je de tijd hebt, en toen ik om 7 uur thuis was, dacht ik ah.. een lekker rustig avondje. Maar toen vroeg Bas of ik mee ging stappen met Jasper en Bob, en toen dacht ik.. ja waarom ook niet! Dus 15 minuten later zat ik weer in de bus richting Sydney, en daar een heel gezellig avondje gehad, en toen het 1 uur geweest was gingen we richting de three wise monkeys, een leuke bar, en leuk was het zeker, Bas en Jasper hebben zich prima vermaakt met twee Koreaanse meisjes. Ik wist al dat de eerste bus die ik kon nemen om 7 uur 's ochtends was dus om de tijd hoefde ik me niet druk te maken. Maar om 3 uur besloot ik toch een bus te nemen die me iets dichter bij mijn lekkere bedje bracht, en na een leuke wandeling lag ik om 4 uur toch eindelijk in mijn eigen bedje.

Zondag 27 december (Sydney)
Ik werd een beetje suf wakker, had na 5 minuten de kracht verzameld om op mijn telefoon te kijken hoe laat het was, en moest echt even 3 keer nadenken toen ik zag dat het 19:00 was. Hoe kan dat nou weer? Hoe dat is gekomen is een leuk maar lang verhaal over mijn 'val-telefoon', mocht je het echt willen weten zal ik het je persoonlijk vertellen, maar laten we het er maar op houden dat het 7 uur 's ochtends was. En om 1 uur kroop ik uit bed en trok ik mijn sport schoenen aan en dronk ik een liter water en rende ik een rondje want dat is het beste wat je kan doen na een nacht stappen. Toen een kangeroetje gekocht voor vanavond, Bob, Jasper en Bas komen eten, snel gekookt en heeerlijk gegeten. Toen zij de deur uit waren was het weer tijd voor het wekelijkse belletje met mam en pap, die vanuit de Zwitserse bergen vertelde dat het allemaal goed ging.

• 27 December 2009 - 14:41

W+G:

Wat een heerlijke kerst heb je gehad! Goede beslissing om terug te gaan naar Bungendore en leuk dat we van Fleur hoorden dat je zo'n 'adorable girl' bent, want zo is het natuurlijk wel!

• 27 December 2009 - 19:50

Sigrid:

he eveline, fijn dat je o'n goede kerst had! wij zijn net weer terug uit zwitserland (we hebben W&G&A gekruist waarschijnlijk onderweg..)en Charlotte heeft inderdaad toch geskied ondanks haar vaste voornemen om dat ' haar hele leven' niet te gaan doen...J&C waren eerlijk gezegd, samen met hun vriendjes, niet te houden op de pistes, erg leuk om te zien..He GWA, waar zitten jullie precies nu? Eef, veel plezier nog!
    groet,
    Sigrid

• 31 December 2009 - 08:21

W+G:

Heel veel plezier met de jaarwisseling daar op de trappen van het Opera House. Happy 2010!

• 01 Januari 2010 - 15:44

Lydia:

ha Eveline,
    Gelukkig nieuwjaar met vooral heel veel leuke, interessante dingen doen! Dat zal jou wel lukken! Lekker genieten is toch heerlijk. We volgen je reisverslagen met grote regelmaat, heel erg leuk.
    dikke kus van ons allen,
    Sascha, Ilja, Daphne Hans& Lydia